wtorek, 30 września 2014

Dla chłopaków

    Jak Dzień Chłopaka, to Dzień Chłopaka. Upiekłam chłopakom ciasto. Drożdżowe z dynią i cynamonową kruszonką. Idealne jesienne ciasto. 
    Tym razem chłopcy nie pomagali. To w końcu był dla nich prezent. 
    Smakował. I to nawet bardzo.
    Jujowi wystarczył jeden kawałek, a Janek zjadł swój i to, czego tata nie zdążył.
    Przepis ze strony mojewypieki.com. Przepis cytuję za Dorotą. W nawiasach są moje uwagi. Piekłam z połowy porcji, w jednej keksówce.






PLACEK DROŻDŻOWY DYNIOWY

5 szklanek mąki pszennej np. tortowej
1 łyżeczka cynamonu
pół lub 2/3 szklanki drobnego cukru do wypieków
szczypta soli
1 szklanka mleka, letniego
1,5 szklanki puree z dyni
60 g masła, roztopionego i lekko przestudzonego
otarta skórka z 2 pomarańczy
14 g drożdży suchych lub 28 g drożdży świeżych

Kruszonka:
180 g mąki pszennej
2 łyżeczki cynamonu
100 g cukru
125 g masła, roztopionego
     Mąkę wymieszać z cukrem i cynamonem. Zalać gorącym masłem, wymieszać widelcem. Wyrobić między palcami na kruszonkę. Gdyby kruszonka była zbyt mokra można dodać 1 - 2 łyżki mąki więcej.

       Pomarańcze wyszorować i wyparzyć. Otrzeć z nich skórkę.
       Mleko wymieszać z puree dyniowym, masłem, otartą skórką z pomarańczy.
     Mąkę pszenną wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn), dodać cukier, sól, cynamon, następnie mleko wymieszane z resztą składników. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie i elastyczne. W razie konieczności dosypać 3 łyżki mąki (nie więcej). Uformować z niego kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości (około 1,5 godziny). Po tym czasie ciasto mocno uderzyć, wyrobić krótko jeszcze raz. Przygotować formę o wymiarach 25 x 35 cm (lub dwie keksówki). Wysmarować ją masłem i wyłożyć papierem do pieczenia.
     Wyrobione ciasto rozwałkować na wielkość formy i przełożyć do formy (nie wałkowałam, po prostu przełożyłam do formy). Posmarować pędzelkiem maczanym w roztopionym maśle (1 łyżka), posypać równomiernie kruszonką. Przykryć lnianym kuchennym ręczniczkiem i pozostawić w cieple do podwojenia objętości. Wyrośnięte ciasto włożyć do piekarnika nagrzanego do 175ºC. Piec bez termoobiegu przez około 35 - 45 minut, lub do tzw. suchego patyczka. Minimalnie uchylić piekarnik, zostawić w nim do przestudzenia. Wystudzone ciasto można oprószyć cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz